سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : دانش را در بند کنید . عرض کردم : در بند کردن آن چگونه است؟ فرمود : نگارش آن . [عمرو بن العاص]

یا علی مدد

جواب ایت الله سبحانی به دکتر سلمان سعودی

سلمان بن فهد العوده از وهابیان متعصب دیرینه است که اخیرا از مواضع تند خو توبه کرده و رویکرد ملایمی به خود گرفته و در مقالات و خطبه های خود تکفیر و خشونت را نکوهش کرده است، و چنین وانمود کرده است که از این به بعد به ترویج خشونت نمی پردازد و به وحدت کلمه کمک خواهد کرد ،ولی متاسفانه در این مقاله ،عهد را شکسته و پیمان را نادیده گرفته است و به مواضع پیشین خود باز گشته و به مفهوم العوده که نام فامیل او است ،تحقق بخشیده است . ما نظر ایشان را به چند نکته جلب میکنیم:


1: او می گوید: ملت های کافر ،روزهایی را عید می گیرند ، مانند تاسیس دولت یا سقوط آن ،ایشان با این جمله،به اکثریت ملت و دولت عربستان اهانت کرده و انان را کافر شمرده است ،زیرا همین دولت و ملت سال 1419 قمری را به عنوان یکصدمین سالگرد تاسیس دولت سعودی جشن گرفتند و از همه جهان ،شخصیتها را به ریاض دعوت کردند و به این دولت تبریک گفتند . آیا ملک فهد که در راس این دعوت بود و مشایخ و علمایی که در آن مراسم حضور داشتند ،همه کافر بودند؟

2. می گوید: یکی از اعیاد مسیحیان ،عید پنج شنبه آخر سال است که دران مائده آسمانی بر مسیح و حواریون نازل شده است . بسیار جای تاسف است که در ام القری،و مرکز نزول وحی الهی ،عید گرفتن چنین روزی ، را چونعید کافران شمرده میشود ،در حالی که قرآن،این عید را نتیجه دعا و در خواست حضرت مسیح از خداوند بزرگ میداند و می فرماید: قال عیسی بن مریم اللهم ربنا انزل علینا مائده من السما‍‍ء تکون عیدا لاولنا و آخرنا و آیه منک و ارزقنا و انت خیر الرازقین مائده/ 114 . عیسی فرزند مریم گفت :با رالها پروردگارا از آسمان خوانی برای ما فرود اور تا عیدی برای اول و آخر ما باشد و نشانه ای از جانب تو ،و ما را روزی ده که تو بهترین روزی دهندگانی.
البته مسیحیان ،هر چند از نظر قر آن ،امت کافر هستند ،ولی این سبب نمیشود همه اعمال آنان را حتی عیدی که حضرت عیسی بن مریم برای انان تا روز قیامت به رسمیت شناخته است ،انکار کنیم

 

3.او غدیر را در ردیف عیدهای کافران شمرده و عملا یک چهارم مسلمانان را که شیعیان باشند ،کافر خوانده است . با یان کار،عهد و پیمان خود را شکسته است . فرض کنید عید غدیر ،عید اسلامی نبوده و بدعتی بیش نباشد ،ولی آیا با یک بدعت گروهی از دایره اسلام خارج شده و از امت های کافر به شمار می آیند؟!
اصولا رایجترین وارزانتریم کلمه در میان وهابیان، اتهام شرک و کفر و بدعت و خروج از دین است . تو گویی ملاک شرک و تو حید وکفر و ایمان در دست آنان است که خود را موحد و مومن و دیگران را مشرک و کافر بخوانند . وی اگر از تاریخچه غدیر آگاه بود ،و از گفتار پیامبر در آن روز،اطلاع صحیحی داشت،شاید این جمله را نمی گفت . حدیث غدیر را 120 صحابی و 84 تابعی و 360 عالم سنی نقل کرده اند و خداوند،در آن روز برای علی بن اب طالب (ع) مقام ومنصبی را عطا فرمود که سر انجام پیامبر به یاران خود فرمودند:همگی برخیزید و با علی به عنوان امیر مؤمنان سلام بگویید و بیعت کنید . فرمودند:سلمو اعلی علی بامرةالمومنین.
حتی در میان صحابه پیامبر (ص) ،شیخین،علی(ع) را با این جمله مورد خطاب قرار دادند : بخّ بخّ لک یا ابا الحسن لقد اصبحت مولای و مولی کل مومن و مومنة . مبارک باد !ای ابالحسن تو سرور من و سرور هر مرد و زن با ایمان شده ای!
تبریک گویی صحابه را در آن روز ،شصت تن از علمای اهل سنت ،نقل کرده اند . و امام صادق (ع) از پدران ونیاکان خود نقل کرده است که رسول خدا (ص) فرمود:روز غدیر از بهترین اعیاد امت من است ،و آن روزی است که خدا به من فرمان داد تا برادرم علی را به عنوان پیشوای امت نصب کنم تا پس از من به وسیله او راهبری شوند و ان روزی است که خدا دین خود را تکمیل کرد و نعمت خود را بر امت منبه پایان رساند و اسلام را به عنوان یک دین برای انان برگزید(2)

شایسته گفتا ر است که طارق بن شهاب از اهل کتاب،به عمر بن خطاب گفت : اگر آیه الیوم اکملت لکم دینکم برای ما نازل میشد ،روز نزول ان را عید می گرفتیم . این سخن را گفت و عمر بن خطاب و کسانی که در آن مجلس بودند ،به او اعتراض نکردند(3)
خوشبختانه در هر روزگاری که فشار اموی ها و عباسی ها از بین میرفت ،امت اسلامی،آن روز را عید میگرفتند و در لابه لای تاریخ ،به این مطلب ،اشاراتی هست :


1.ابن خلکان در ترجمه المستعلی ابن المستنسر عباسی می گوید :رو ز عید غدیر خم روز هیجدهم ذی الحجه از سال 487 مردم با او بیعت کردند .
2.او در ترجمه المستنسر بالله می گوید :وی در شب پنج شنبه ،در هیجدهم ذی الحجه از سال 487در گذشت، آنگاه اضافه میکند : و ان همان شب عید غدیر خم است.(4)
3.مسعودی پس از ذکر حدیث غدیر مینویسد : فرزندان علی و شیعیان این روز را بزرگ میشمارند .(5)
4.ثعالبی پس از ذکر شب غدیر مگوید : این همان شبی است که در روز آن رسول خدا (ص) در غدیر خم بر روی جهازهای شتر سخنرانی کرد

در هر حال ،در روز غدیر به اتفاق امت ،حادثه مهمی اتفاق افتاده زیرا پیامبر خدا (ص) در آن روز کاروانهای حج را متوقف نمود و سخنان تاریخی خود را بیان کرد . آیا تجدید این خاطره که به امر خدا انجام گرفته است ،عین تو حید است یا شرک ،و حفظ سنت است یا محو سنت ؟! کسی نمی گوید که در روز غدیر باید فطره دادیا نماز عید را خواند ،هر چه هست،یک نوع اظهار شادمانی برای این مقا م و موقعیتی است که به یکی از بزرگترین یاران پیامبر اعطا شد. به راستی باید گفت :اصولا هیچ نوع معیاری برای خطیبان حرمین شریفین و نویسندگان این دو منطقه وجود ندارد و نباید هم باشد زیرا از دم ،خمار دلارهای نفتی هستند و فکر میکنند در پیشگاه خدا حسابی نخواهند داشت !
و سیعلمون من اصحاب الصراط السوی و من اهتدی.

پی نوشتها:
1.روزنامه الجزیره ،مورخ 2 شوال 1428 ،به نقل از سایت راصد
2.شرف النبی ،نگارش ابو سعید خرگوشی نیشابوری (د. 407) .
3.طبری،ج6 ،ص46؛ابن کثیر ،ج 2،ص 13،. عبارت او این بود :لا تخذنا یوم نزولها عیدا.
4.وفیات الاعیان ،ترجمه المستعلی و المستنسر.
5.التنبیه و الاشراف ، ص 221.




علی علوی ::: یکشنبه 87/3/5::: ساعت 11:23 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 25


بازدید دیروز: 33


کل بازدید :210436
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
ایام فاطمیه
سایت جدید ضد وهابیت
عایشه در صحاح سته اهل سنت
کرامات عمر بن خطاب !!!
تندروی از سوی شیعه یا اهل تسنن
صیغه شیرین ترین لذت !!
انفجارساختگی جیپ آمریکایی در عراق توسط وهابی ها
آیا عمر ، ابوبکر و عثمان و ... در ترور نافرجام رسول خدا (ص) دست
پاسخ به سوالات
عدم قدرت تحمل انتقاد در اهل تسنن
عکس العمل علمای اهل سنت در مورد ابن تیمیه
فیلمی در افشای جنایات وهابیان
شفاعت در روایت و کفتار صحابه
جنایت های وهابی ها
اعتراض به حزن حضرت زهرا سلام الله علیها
+ آیا در قرآن کریم ، در خصوص عصمت امامان علیهم السلام ایه ایی
سئوالی از اهل سنت
متعه در احادیث اهل سنت
دانلود کتاب و مقالات
آیه اولی الامر سند حقانیت شیعه
پیرامون حدیث قرطاس
رحلت یا شهادت
پیامبر و شرب خمر در کتب اهل سنت
افسانه اجماع بر خلافت ابو بکر
بررسی حدیث : اصحابی کالنجوم
بررسی سندی ( کتاب الله و سنتی )
فیلتر یک مدافع
حمله به خانه وحی - ندامت ابوبکر
حمله به خانه وحی 2 – اعتراف طبری
کرامات ( غلو ) شیخین در کتب اهل سنت
چند سوال و جواب به عزیزان
جواب ایت الله سبحانی به دکتر سلمان سعودی
ایا همه احادیث و مطالب کتاب اصول کافی معتبر است ؟
ایا بحارالانوار مورد اعتماد هست ؟
سایت جدید ضد وهابیت
بهار 1387
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<