سلام بر دوستان :
در این تاپیک به بررسی یکی از روایات اهل سنت ، مبنی بر تهدید به آتش زدن خانه وحی ، از طرف جناب خلیفه دوم می پردازیم.
این روایت در کتاب " المصنف " تالیف ابن ابی شیبه کوفی آمده است . ابن ابی شیبه ، استاد بخاری صاحب صحیح ، می باشد . ( تاریخ الصغیر - بخاری - ج 1 ص 9 - 10 )
ابن ابی شیبه در المصنف ج 8 ص 572 می گوید :
حدثنا محمد بن بشر نا عبید الله بن عمر حدثنا زید بن أسلم عن أبیه أسلم :
أنه حین بویع لأبی بکر بعد رسول الله ( ص ) کان علی والزبیر یدخلان علی فاطمة بنت رسول الله ( ص ) فیشاورونها ویرتجعون فی أمرهم ،
فلما بلغ ذلک عمر بن الخطاب خرج حتی دخل علی فاطمة فقال : یا بنت رسول الله ( ص ) ! والله ما من أحد أحب إلینا من أبیک ، وما من أحد أحب إلینا بعد أبیک منک ، وأیم الله ما ذاک بمانعی إن اجتمع هؤلاء النفر عندک ، إن أمرتهم أن یحرق علیهم البیت ،
قال : فلما خرج عمر جاؤوها فقالت : تعلمون أن عمر قد جاءنی وقد حلف بالله لئن عدتم لیحرقن علیکم البیت وأیم الله لیمضین لما حلف علیه ، فانصرفوا راشدین ، فروا رأیکم ولا ترجعوا إلی ، فانصرفوا عنها فلم یرجعوا إلیها حتی بایعوا لأبی بکر.
ترجمه :
در حین گرفتن بیعت برای ابی بکر ( بعد از رحلت رسول خدا ) توسط عمر ، علی ( علیه السلام ) و زبیر ، برای مشاوره و ارجاع امر به خدمت فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) دخت نبی اکرم، رفتند .
زمانی که عمر از این امر مطلع شد ، به خدمت فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) رسید و عرض کرد : ای دخت رسول خدا ، به خدا قسم در نزد ما کسی محبوب تر از پدر شما نیست . و بعد از او نیر محبوب تر از ما کسی در نزد ما نیست .
ولی به خدا قسم این امر ( محبت رسول خدا و دخت رسول خدا ) مانعی در جلوی من نیست که اگر آنها در نزد شما جمع شده اند ، به آنها امر به خروج نکنم و خانه را بر آنان به آتش نکشم !!!
زمانی که عمر رفت ، ( خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها ) آمدند و فرمودند : آیا می دانید که عمر به نزد من آمد و به خدا قسم خورد که اگر بر نگردید ( برای بیعت ) خانه را بر شما به آتش خواهد کشید !!! و به خدا قسم که وی بر قسم خود عمل خواهد کرد .
پس به نزد آنها ( ابی بکر و عمر ) بروید و در رای خود تجدید کنید و به نزد من دیگر نیایید!
( علی علیه السلام و زبیر ) از نزد فاطمه زهرا سلام الله علیها خارج شدند و تا زمانی که با ابی بکر بیعت نکردند ، به خدمت ایشان برنگشتند.
در مورد روایت فوق شاه ولی الله دهلوی در کتاب " ازاله الخفاء " ج2 ص 179 می گوید : اسناده صحیح علی شرط الشیخین
یا علی