سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و گفته‏اند که در روزگار خلافت عمر بن خطاب از زیور کعبه و فراوانى آن نزد وى سخن رفت ، گروهى گفتند اگر آن را به فروش رسانى و به بهایش سپاه مسلمانان را آماده گردانى ثوابش بیشتر است . کعبه را چه نیاز به زیور است ؟ عمر قصد چنین کار کرد و از امیر المؤمنین پرسید ، فرمود : ] [ قرآن بر پیامبر ( ص ) نازل گردید و مالها چهار قسم بود : مالهاى مسلمانان که آن را به سهم هر یک میان میراث بران قسمت نمود . و غنیمت جنگى که آن را بر مستحقانش توزیع فرمود . و خمس که آن را در جایى که باید نهاد . و صدقات که خدا آن را در مصرفهاى معین قرار داد . در آن روز کعبه زیور داشت و خدا آن را بدان حال که بود گذاشت . آن را از روى فراموشى رها ننمود و جایش بر خدا پوشیده نبود . تو نیز آن را در جایى بنه که خدا و پیامبر او مقرر فرمود . [ عمر گفت اگر تو نبودى رسوا مى‏شدیم و زیور را به حال خود گذارد . ] [نهج البلاغه]

یا علی مدد

آیا در قرآن کریم ، در خصوص عصمت امامان علیهم السلام ایه ایی امده ؟

 

 

در خصوص  عصمت امامان نیز آیات فراوانی وجود دارد ؛ از جمله :

1. إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا . احزاب / 33 .

خدا می خواهد آلودگی را فقط از شما خاندان  [ پیامبر ] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند .

یکی از آیاتی که در عظمت وبرتری خاندان پیامبر نازل ومحدوده اهل بیت علیهم السلام وخاندان رسول خدا را مشخص میکند همین آیه از قرآن کریم است که اندکی به شرح وتوضیح آن می پردازیم ؛ وچون روش ما در این مجموعه بر خلاصه نویسی است ولذا برای توضیح و تشریح بقی? آیات به کتاب‌های مخصوص تدوین مباحث اعتقادی ونیز کتابهای تفسیری مراجعه نمائید.

در این آیه قرائن فراوانی وجود دارد که عصمت ائمه از آن استفاده می‌شود که به چند قرینه به صورت خلاصه اشاره می‌کنیم :

اراده تکوینی است ، نه تشریعی

یکی از قراینی که این آیه را اختصاص به پنج‌تن آل عبا می‌دهد ، نوع اراده‌ای است که در این آیه مراد است . بدون شک مراد از اراده در این آیه اراد? تکوینی است نه اراد? تشریعی ؛ زیرا خداوند آیه را با کلم? «انما» که یکی از قوی‌ترین ادات حصر است آغاز نموده است، واذهاب رجس را منحصر به پنج تن آل عبا کرده است . اگر مراد اراد? تشریعی باشد ، حصر آن به اهل بیت لغو خواهد بود ؛ چرا که اراد? تشریعی شامل تمامی افراد بشر می شود و اختصاص به اهل بیت ندارد ؛ چنانچه خداوند کریم در آیه وضو می‌فرماید :

مَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَکِنْ یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ . مائده / 6 .

خدا نمی خواهد بر شما تنگ بگیرد ، لیکن می خواهد شما را پاک ، و نعمتش را بر شما تمام گرداند ، باشد که سپاس[ او ] بدارید .

واضح است که مراد از اراده در این آیه تشریعی و در باره همه مؤمنین است و اختصاص به افراد معین وخاصی ندارد ؛ بنابراین ، قطعاً اراده در آیه تطهیر تکوینی است . وقتی اراده تکوینی شد ، عصمت اهل البیت ثابت و  بقیه افراد بشر ؛ از جمله همسران رسول خدا ، بنی هاشم و ... از دایر? آن خارج خواهند شد .

آیه تطهیر به صورت مستقل نازل شده است

نکت? دیگری که اهل سنت به آن توجه ندارند ، این است که آیه :

إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا

به صورت مستقل نازل شده نه به همراه آیات قبل و بعد خودش . این مطلب از حدود هفتاد روایتی که در این باب است به خوبی استفاده می شود. حتی در بین این هفتاد روایت ، یک روایت هم وجود ندارد که بگوید این آیه با آیاتی که مخاطب آنان همسران رسول خدا است ، یکجا نازل شده است و حتی هیچ یک از مفسران هم این ادعا را نکرده‌است . حتی آن‌ها هم که گفته‌اند آی? مورد بحث مخصوص همسران رسول خدا است ؛ همانند عکرم? خارجی ، نگفته‌اند که این آیه در ضمن آیات قبلی نازل شده است .

وهیچ دلیلی هم وجود ندارد که اثبات کند این آیه به همراه آیات قبل و بعد خود نازل شده است . اهل سنت اگر می‌خواهند ثابت کنند که زنان رسول خدا شامل «اهل البیت» می‌شود باید ثابت کنند که این آیه حتماً همراه آیات قبل و بعد و یک دفعه نازل شده است ؛ در حالی که هیچ دلیلی برای این مطب ندارند .

پس آی? مورد بحث از جهت نزول جزو آیات مربوط به همسران رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و متصل به آنان نیست . حال یا به دستور رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دنبال آن آیات قرار گرفته است ، و یا بعد از رحلت آن حضرت اصحاب در هنگام جمع آوری قرآن در آن‌جا نوشته‌اند که بحث مفصلی را می طلبد.

علاوه بر این نکات، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم یک همسر و یک خانه نداشتند ؛ بلکه همسران متعدد داشتند که هر کدام از آن‌ها دارای خانه‌ مستقلی بوده است؛ بنابراین اگر مراد از «اهل البیت» در این آیه زنان پیامبر بود ، باید به جای اهل البیت «اهل البیوت» می‌آمد . چنان‌چه در اول آیه آمده است :

وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ .

و همان‌طور که در آی? 53 احزاب آمده است :

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ .

ای کسانی که ایمان آورده اید ، داخل خانه‌های پیامبر مشوید .

بنابراین مراد از آیه هرگز نمی‌تواند زنان پیامبر باشد .

هیچ یک از زنان پیامبر ادعا نکرده‌است

جالب این است که هیچ یک از زنان رسول خدا ادعا نکرده‌است که این آیه اختصاص به آن‌ها دارد و یا این که آن‌ها مشمول این آیه می‌شوند . بیشترین روایات در این باب از قول ام المؤمنین عایشه و ام المؤمنین ام سلمه وارد شده است که هر دوی آن‌ها با اصرار فراوان این آیه را مختص به اهل کساء می‌دانسته‌اند .

اعتراف برخی از علمای اهل سنت بر اختصاص آیه به پنج تن آل عباء .

بسیاری از علمای اهل سنت که لجاجت و عناد را کنار گذاشته و با چشمان باز به آیه نگاه کرده‌اند ، اعتراف کرده‌اند که مراد از این آیه کسانی جزء اهل کساء نیستند و این آیه هرگز شامل زنان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نمی‌شود .

طحاوی از علمای بزرگ اهل سنت در کتاب تحفة الأخیار بترتیب شرح مشکل الآثار ج 8 ، ص470 -471 در باب «بیان مشکل ما روی عنه (علیه السلام) فی المراد بقول الله: (إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً) من هم ؟ » می‌نویسد :

ادامه را بخوانید..... 

 




علی علوی ::: یکشنبه 87/3/5::: ساعت 11:23 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 15


بازدید دیروز: 22


کل بازدید :208962
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
ایام فاطمیه
سایت جدید ضد وهابیت
عایشه در صحاح سته اهل سنت
کرامات عمر بن خطاب !!!
تندروی از سوی شیعه یا اهل تسنن
صیغه شیرین ترین لذت !!
انفجارساختگی جیپ آمریکایی در عراق توسط وهابی ها
آیا عمر ، ابوبکر و عثمان و ... در ترور نافرجام رسول خدا (ص) دست
پاسخ به سوالات
عدم قدرت تحمل انتقاد در اهل تسنن
عکس العمل علمای اهل سنت در مورد ابن تیمیه
فیلمی در افشای جنایات وهابیان
شفاعت در روایت و کفتار صحابه
جنایت های وهابی ها
اعتراض به حزن حضرت زهرا سلام الله علیها
+ آیا در قرآن کریم ، در خصوص عصمت امامان علیهم السلام ایه ایی
سئوالی از اهل سنت
متعه در احادیث اهل سنت
دانلود کتاب و مقالات
آیه اولی الامر سند حقانیت شیعه
پیرامون حدیث قرطاس
رحلت یا شهادت
پیامبر و شرب خمر در کتب اهل سنت
افسانه اجماع بر خلافت ابو بکر
بررسی حدیث : اصحابی کالنجوم
بررسی سندی ( کتاب الله و سنتی )
فیلتر یک مدافع
حمله به خانه وحی - ندامت ابوبکر
حمله به خانه وحی 2 – اعتراف طبری
کرامات ( غلو ) شیخین در کتب اهل سنت
چند سوال و جواب به عزیزان
جواب ایت الله سبحانی به دکتر سلمان سعودی
ایا همه احادیث و مطالب کتاب اصول کافی معتبر است ؟
ایا بحارالانوار مورد اعتماد هست ؟
سایت جدید ضد وهابیت
بهار 1387
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<