در تفسير عياشى( از تفاسير شيعه) از ابى الصباح از امام صادق (عليه السلام) نقل شده كه فرمود: من از آن جناب از" نبيذ" و" خمر" پرسيدم كه آيا هر دو به يك منزلت و هر دو حرامند؟ فرمود: نه، نبيذ به منزله خمر نيست، زيرا خداى تعالى خمر را حرام كرده چه كم باشد و چه زياد، كما اينكه ميته و خون و گوشت خوك كم و زيادش را حرام نموده، و رسول اللَّه (صلي الله عليه وسلم) از هر مشروبى مسكرش را تحريم كرده، و البته هر چه را كه رسول اللَّه صلي الله عليه و سلم تحريم كند خدا تحريم كرده است.(10)
پس همانطور که خوانديم خمر کم و زيادش حرام است ولي نبيذ تا به مستي نرسد مشکلي ندارد.نتيجه: صحت اين روايت در هاله اي از ابهام است و در صورت صحت نيز بايد گفت، ثابت نيست که حضرت عمر رضي الله عنه از آن نبيذ براي نوشيدن استفاده کرده آن هم در صورتي که محمد صلي الله عليه و سلم آن را حرام ندانسته بلکه از آن نوشيده است. پس از اين روايت فقط و فقط کينه توزي اهل رفض مشهود است و لا غير.البته اگر بگوييد: اين روايت در کتاب خود شماست و به ما چه؟ ما ميگوييم: در کتب ما روايتي موجود است که ميگويد: حضرت علي رضي الله عنه در هنگام نماز خواندن مست بوده و قبل از آن شراب نوشيده آيا شما آن را قبول ميکنيد؟