علي علوي عزيز برادر گرامي
سلام بر تو من به شما پيشنهاد مي كنم فقه جعفري را خوب بخوانيد چون يكي از منابع فقهي شيعه جعفري (نه صفوي ) حديث است صحيح بخاري وصحيح مسلم از كتب ارزشمندي هستند كه مورد قبول فرقين شعيه امامي واهل سنت هستند و علماي اسلام براين دو كتاب اجماع دارند در اين متوني كه شما ذكر كرده اي دومسئله ديده ميشود
اولا خيساندن خرما وبعد نوشيدن آب خيس خورده خرما بدون آنكه مدت زيادي مانده باشد وعمل تخمير كه معمولا بعد از 40 روز انجام مي شود حرام نيست چون دگرگوني در آن حاصل نشده وسكر آور نيست
ثانيا اگر شما عربي خوانده باشيد مي داني كه الذي از موصولات است ومعني آن (آنكه يا آنچه) است وبعد الذي لم جذم ولا نفي آمده است كاش شما معني اين دو را مي نوشتيد ودر آن دقت مي كرديد كه به معني منتهي نشدن به سكر (ازحال عادي خارج شدن )وبه معني دگرگون نشدن (يشتد ) پس چيزي كه منتهي به سكر شود حرام است حتي اگر آب باشد وبدانيد اهل سنت ترياك وحشيش را نيز بخاطر اينكه انسان را از حال عادي به سكر ميبرد حرام مي دانند واهل سنت براي سيگار كشيدن كراهت شديد قائل اند
ثالثا اختلاف بين شيعه واهل سنت آنست كه اهل سنت مسكرات را حرام نمي دانند به شرط اينكه انسان به سكر نرود يعني اگر شما ماده اي را نوشيديد وآن مسكر بود اما شمارا به سكر دچار نكرد (به علت كم بودن ) حرام نيست
اما شيعه نوشيدن حتي قطره اي از مسكرات را حرام مي دانند
فرق بين شيعه واهل سنت اينجاست والله اعلم بصواب
در پناه حق باشي